Spelbaserad intervention som hjärnträning för språksvaga barn
Uppskattningsvis en femtedel av alla barn har svårt med läsförståelse. Målet med detta projekt är att identifiera vilka skillnader som finns mellan dessa barn och deras klasskamrater. Vi planerar att genomföra en spelbaserad intervention för att stärka såväl hjärnstruktur som språkförmåga hos de barn som behöver det mest.
Interventionen kommer att bestå av träning med appen Graphogame, som har visat sig ha mycket goda resultat i vårt grannland Finland och andra länder. Genom att kombinera högupplöst magnetresonanstomografi vid Lund University Bioimaging Center med mått på läsförmåga och kognition, före och efter träning, vill vi identifiera och stärka lokal hjärnstruktur och läsförmåga. Målet är att minska skillnaden mellan barn som har svårt för läsförståelse och deras klasskamrater och ge dem en god grund för vidare skolgång.
SSMF använder cookies för den här webbplatsen. Det görs för att du ska få den bästa upplevelsen av ditt webbesök, för att vi ska kunna analysera hur sajten används och för vår marknadsföring.
Läs vår cookie policy
SSMF respekterar din integritet. Här kan du om du vill välja bort vissa typer av cookies. Att blockera cookies kan ibland påverka din upplevelse av webbplatsen.
Läs vår cookie policy
Nödvändiga Dessa kakor går inte att välja bort. De behövs för att hemsidan över huvud taget ska fungera.