Johan Mårtensson

Barn- och ungdomsmedicin

Postdoktoralt Stipendium

Lunds universitet

Institutionen för Psykologi

2016

Spelbaserad intervention som hjärnträning för språksvaga barn

Uppskattningsvis en femtedel av alla barn har svårt med läsförståelse. Målet med detta projekt är att identifiera vilka skillnader som finns mellan dessa barn och deras klasskamrater. Vi planerar att genomföra en spelbaserad intervention för att stärka såväl hjärnstruktur som språkförmåga hos de barn som behöver det mest. Interventionen kommer att bestå av träning med appen Graphogame, som har visat sig ha mycket goda resultat i vårt grannland Finland och andra länder. Genom att kombinera högupplöst magnetresonanstomografi vid Lund University Bioimaging Center med mått på läsförmåga och kognition, före och efter träning, vill vi identifiera och stärka lokal hjärnstruktur och läsförmåga. Målet är att minska skillnaden mellan barn som har svårt för läsförståelse och deras klasskamrater och ge dem en god grund för vidare skolgång.
Visa alla forskare